Soms werkt een speelautomaat niet of keert geen geld uit. Wat je dan het beste kunt doen hangt af van waar de speelautomaat staat.
In een fysiek casino of speelhal
- Meld het direct bij het personeel. Zij zijn verplicht om de automaat te controleren en het probleem op te lossen.
- Noteer tijd, automaatnummer en inzet. Dit helpt bij een eventuele discussie.
- Vraag om een schriftelijke bevestiging (of een bonnetje/rapport) dat je melding hebt gemaakt.
- Kom je er niet uit met de aanbieder? Dan kun je een klacht indienen bij de Kansspelautoriteit.
Bij een online gokkast via een goksite
- Neem meteen contact op met de klantenservice (liefst via chat of e-mail, zodat je bewijs hebt).
- Maak screenshots of een schermopname van het probleem (bijvoorbeeld dat de winst niet is uitgekeerd of dat het spel vastloopt).
- Vraag om een onderzoek. Vergunde aanbieders moeten transparant zijn en toegang hebben tot spel- en transactiegeschiedenis.
- Blijft het onopgelost? Dan kun je een klacht indienen bij de Kansspelautoriteit, als het om een vergunde Nederlandse aanbieder gaat.
Belangrijk
- Bij aanbieders met een vergunning (herkenbaar aan het Ksa-logo en vermelding op hun site) is er toezicht en moet er een klachtenprocedure zijn.
- Bij illegale aanbieders is er vaak geen verhaal mogelijk. Je loopt dan het risico dat je geld gewoon weg is.